Oavsett om du säljer eller köper så är planeringen av flytten en viktig del i processen. Men det är lätt att tappa bort sig själv i alla detaljer såsom inspektioner, alla dokument och sista bud dagar. Även fast dessa också är oerhört viktiga, så är det också väldigt viktigt att planera allt gällande din flytt. Allt från att transportera alla dina saker till administrativa uppgifter såsom att ändra din adress. För att minska stressen så mycket som möjligt under din flytt så rekommenderar jag att du följer denna tidslinje för att göra flytten så smidig som möjligt.
Så planerar du en tidslinje för din flytt
Två månader innan
Två månader innan du ska flytta så är det dags att börja fundera på och göra ett system för att hantera din flytt. Se till att du har alla dokument rörande flytt och köp/försäljning på ett och samma ställe. Leta efter den rätta flyttfirman att anlita genom att lista möjliga kandidater. Diskutera igenom dina alternativ med din mäklare och be vänner och familj om rekommendationer. Nu är det också en bra tidpunkt att sälja eller ge bort de saker du vill bli av med, röja upp i rummen och rent generellt göra dig av med saker som du ändå inte tänkt flytta med.
Sex veckor innan
Administrativt sett så är det nu dags att informera dina viktigaste kontakter såsom barnens skolor och din arbetsgivare. Börja förbereda din flytt genom att köpa eller leta efter passande material såsom flyttlådor, tejp, etiketter och markeringspennor. Detta ger dig flexibiliteten att börja packa allt eftersom ditt dagliga schema tillåter. Var seriös med att göra dig av med saker genom att exempelvis anordna en loppmarknad eller köra iväg ett lass till en välgörenhetsorganisation. Kontakta flyttfirmorna som ligger högst i topp på din lista och be om offerter. Om du är redo att redan nu skriva kontrakt med dem schemalägg då din flytt och ta hand om allt pappersarbete och betalningar angående detta.
Fyra veckor innan
Hantera nu alla icke akuta men också viktiga administrativa delar av din flytt. Gör kopior på dokument angående din hälsa, barnens skolor eller liknande som du skulle behöva kopia på om du ska flytta till en ny stad eller område. Fyll i adressbyte på posten och uppdatera all information hos de företag du ofta använder dig av. Fortsätt med att packa ner de saker som inte är viktiga för det dagliga livet så fort du har möjlighet.
Två veckor innan
Planera för viktiga men också känsliga saker såsom husdjur, plantor och antikviteter. Gå igenom alla dina värdesaker såsom smycken och bestäm om du ska ta till särskilda åtgärder i flytten av dem. Förbered ett kit (exempelvis en väska) med saker som du måste ha tillgång till under hela flytten. Detta kan vara mediciner, kläder, viktiga dokument och elektronik. Nu är det också dags att börja packa på allvar. Kontakta din flyttfirma och gå igenom alla detaljer av kontraktet och flytten med dem. Informera ditt elbolag etc. och fundera nu på att skicka ut flyttkort till familj och vänner.
En vecka innan flyttdagen
Packa klart alla dina saker. Ta hand om alla viktiga detaljer för din nya boning såsom att eventuellt anlita en professionell städfirma för att städa upp innan du flyttar in. Håll kommunikationen öppen med din mäklare samt flyttfirman. Gå noggrant igenom alla saker på din lista för att se till att du har koll på allt till den grad att du känner dig bekväm och avslappnad.
Att flytta kan vara stressande men att ha rätt mäklare kan ta bort mycket av den stressen. Glöm inte att du just nu är på väg att börja ett helt nytt kapitel, och hur roligt det kommer bli att göra ditt nya hus till ditt hem.
Om du behöver städhjälp så kontakta oss för flyttstädning i Ronneby.